Woningaanbieding

Welke stappen volgen na de woningaanbieding

Als u een woning kan bezichtigen, ontvangt u via de e-mail een uitnodiging van WoningNet. Maak in uw eigen account op WoningNet.nl direct bekend dat u de woning accepteert. Dit doet u vóór de volgende werkdag 12.00 uur.

Bent u niet bij de bezichtiging aanwezig?
Dan komt u niet meer in aanmerking voor de woning. U kunt wel iemand machtigen om te bezichtigen. Gebruik hiervoor het Machtigingsformulier verhuring (pdf). Wilt u goed voorbereid een woning bezichtigen? Bekijk dan de brochure Goed voorbereid een woning bezichtigen (pdf).

Toewijzing en documenten aanleveren

Na de bezichtiging en toewijzing levert u uiterlijk de volgende werkdag vóór 12.00 uur de gevraagde documenten bij ons aan.

Hoe lang duurt de controle?

U hoort binnen ongeveer 5 werkdagen na de bezichtiging of u het huurcontract krijgt. Dat geldt als al uw documenten zijn goedgekeurd. Ontbreken er documenten of zijn ze onvolledig? Dan nemen wij contact met u op.

De documenten zijn gecontroleerd, wat nu?

U krijgt een afspraak om de huurovereenkomst te tekenen. De huurovereenkomst gaat in zodra de woning klaar is voor verhuur. Bij het tekenen van de huurovereenkomst ondertekent u ook een inkomensverklaring. Blijkt uit uw gegevens dat de woning niet passend is? Dan trekt Cazas Wonen de aanbieding in. Tot de definitieve bevestiging kunt u geen rechten ontlenen aan de woningaanbieding.

Veel gevraagd over Woningaanbieding

Welke documenten lever ik aan voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Na de bezichtiging en toewijzing levert u uiterlijk de volgende werkdag vóór 12.00 uur de gevraagde documenten bij ons aan:

  • Acceptatieformulier

  • Inkomensverklaring
    De meest recente inkomensverklaring van de Belastingdienst (als pdf). Een foto of scan is niet geldig. Is uw inkomen sterk gewijzigd het afgelopen jaar of heeft u een inkomen uit eigen onderneming? Lees dan de toelichting hieronder.
  • Verhuurdersverklaring Deel 1
    Vul altijd deel 1 in: Verhuurdersverklaring DEEL I Hier geeft u aan bij wie u nu woont en of diegene meeverhuist. Dit document mag niet ouder zijn dan 1 maand.
  • Verhuurdersverklaring Deel 2
    Vraag dit aan bij uw verhuurder. Het document mag niet ouder zijn dan drie maanden.
    Bent u al huurder van Cazas Wonen? Dan hoeft u deel 2 niet aan te vragen.
    Bent u inwonend? Deel 2 hoeft u niet aan te vragen. Vul in deel 1 in bij wie u woont.
  • Hypotheekverklaring
    Heeft u een koopwoning? Vraag dan een hypotheekverklaring op bij uw hypotheekverstrekker. Deze mag niet ouder zijn dan 1 maand.
  • Uittreksel BRP (Basisregistratie Personen) met adreshistorie
    Dit document vraagt u aan bij de gemeente. Houd rekening met enkele dagen levertijd.
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden.
    Woont u in Vleuten, De Meern, Haarzuilens of Utrecht? Dan hoeft u geen BRP-uittreksel aan te leveren.

Indien van toepassing:

Beschikking echtscheiding
Bij de documentcontrole vragen wij om een beschikking van uw echtscheiding in de volgende situaties:

  • Uw burgerlijke staat is in de Basisregistratie Personen (BRP) nog niet aangepast naar ‘gescheiden’;
  • De echtscheiding is nog niet definitief. In dat geval ontvangen wij graag een bewijs van indiening bij de rechtbank.

Ouderschapsplan
Heeft u minderjarige kinderen? Dan is het verplicht om een ouderschapsplan aan te leveren als:

  • U en de andere ouder gescheiden zijn of in scheiding liggen;
  • De minderjarige kinderen niet op uw BRP staan ingeschreven.

Het ouderschapsplan geeft inzicht in de afspraken over zorg en opvoeding van de kinderen.

Urgentieverklaring
Heeft u een urgentieverklaring ontvangen? Lever dan een kopie van de urgentieverklaring of de beschikking aan als bewijs van toekenning.

Eigen onderneming
Heeft u een eigen onderneming? Lever dan de volgende documenten aan:

  • Een recente winst- en verliesrekening, ondertekend door een boekhouder of accountant;
  • Een uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK).

Lees deze toelichting voor meer informatie: Toelichting aan te leveren documenten voor de acceptatie van uw huurwoning

U kunt uw inkomensgegevens snel, makkelijk en veilig digitaal delen via MijnOverheid. Log in bij WoningNet en start met delen. U heeft hiervoor een DigiD nodig. Het aanleveren van uw inkomensgegevens wordt hierdoor makkelijker, sneller en veiliger. 

Heeft u vragen over de documenten?
Neem dan tijdig contact met ons op. 

Kan ik mijn bewijsstukken terugkrijgen?

Algemeen

Ja, u kunt uw originele documenten terugkrijgen. Neem hiervoor contact op.

Wat moet ik regelen als ik een nieuwe woning krijg?

Algemeen

Bij het aangaan van een nieuw huurcontract zijn er veel zaken die u moet regelen. Om het u gemakkelijker te maken, hebben wij de belangrijkste punten voor in een folder op een rij gezet.

Hoe accepteer ik een woning na de bezichtiging?

Algemeen

U kunt de woning na de bezichtiging accepteren door in te loggen op uw WoningNet account. 

Geeft u aan dat u de woning accepteert? Dan betekent dit dat u de woning wilt huren.

De verhuurmakelaar registreert bij de bezichtiging of u aanwezig was. Bent u aanwezig geweest? Dan ontvangt u een e-mail met informatie over de benodigde documenten. U moet uiterlijk de volgende werkdag vóór 12.00 uur laten weten of u de woning accepteert of niet. Was u niet aanwezig? Dan vervalt de aanbieding.

Verzamel alvast uw documenten, zodat u deze op tijd kunt aanleveren. 

Hoelang duurt het voordat mijn documenten voor een woning zijn gecontroleerd?

Algemeen

U hoort binnen ongeveer 5 werkdagen na de bezichtiging of u het huurcontract krijgt. Dat geldt als al uw documenten zijn goedgekeurd.

Ontbreken er documenten of zijn ze onvolledig?
Dan nemen wij contact met u op.

Bent u niet de eerste kandidaat en hebt uw wel documenten ingeleverd?
Dan krijgt u ook binnen ongeveer 5 werkdagen na de bezichtiging een e-mail met de uitslag.

De documenten zijn gecontroleerd, wat nu?
U krijgt een afspraak om de huurovereenkomst te tekenen. De huurovereenkomst gaat in zodra de woning klaar is voor verhuur. Bij het tekenen van de huurovereenkomst ondertekent u ook een inkomensverklaring. Blijkt uit uw gegevens dat de woning niet passend is? Dan trekt Cazas Wonen de aanbieding in. Tot de definitieve bevestiging kunt u geen rechten ontlenen aan de woningaanbieding.

Mag ik de woning individueel bezichtigen of is het een groepsbezichtiging?

Algemeen

Groepsbezichtiging
Wordt u uitgenodigd voor een groepsbezichtiging? Dan leest u dit in de uitnodigingsmail. Deze ontvangt u nadat u in WoningNet uw belangstelling heeft opgegeven en in aanmerking komt voor de woning. In de mail staat dat het om een collectieve bezichtiging gaat en dat er meerdere kandidaten worden uitgenodigd. 

Individuele bezichtiging
Wordt u uitgenodigd voor een individuele bezichtiging? Dan leest u dit in de uitnodigingsmail. Deze ontvangt u nadat u in WoningNet uw belangstelling heeft opgegeven en in aanmerking komt voor de woning. In de mail staat dat u zelf contact moet opnemen met de huidige bewoner. Het telefoonnummer en de naam van de huurder vindt u in de mail.

Is het mogelijk om spullen ter overname aan te bieden of over te nemen?

Algemeen

Een overname is een afspraak tussen de vertrekkende en de nieuwe huurder. De nieuwe huurder is niet verplicht om iets over te nemen.

Afspraak over overnames
Overnames worden altijd in overleg met de verhuurmakelaar geregeld:

  • De verhuurmakelaar beoordeelt wat ter overname mag worden aangeboden.
  • Dit wordt vastgelegd op het inspectieformulier.
  • Om overnames mogelijk te maken, kunnen huurders de woning bezichtigen terwijl u er nog woont.
  • Is er op de laatste huurdag nog geen nieuwe huurder? Dan levert u de woning leeg, kaal en schoon op aan Cazas Wonen.

Gebruik het overnameformulier om de overname vast te leggen.

Wanneer hoor ik of er een kandidaat is?
Zodra er een kandidaat is voor uw woning, geven wij uw telefoonnummer aan de kandidaat. De kandidaat kan dan contact opnemen om de woning te bezichtigen en eventuele overnames te bespreken.

Is er nog geen kandidaat bekend? Dan kunt u uw spullen voorlopig in de woning laten staan. Zodra er een nieuwe huurder is, hoort u dat van ons. Wil de nieuwe huurder uw spullen niet overnemen, dan heeft u nog 48 uur om deze te verwijderen.

Zijn mijn documenten voor de nieuwe woning goed binnengekomen?

Algemeen

Heeft u uw documenten in uw Woningnet account toegevoegd? Onder het kopje 'Documenten' ziet u uw documenten terug. 

Wanneer documenten verstuurt zijn naar verhuur@cazaswonen.nl krijgt u automatisch een ontvangstbevestiging. Als u deze heeft gekregen, dan zijn uw documenten goed ontvangen.

Kan ik een woning nog een keer bekijken om maten op te nemen?

Algemeen

Nee, dat kan niet. Heeft de vertrekkende huurder spullen ter overname? Dan kunt u mogelijk met hem of haar een afspraak maken zolang de sleutels nog niet zijn ingeleverd. Zodra de woning leeg en klaar is, plannen wij een datum voor het tekenen van het huurcontract.

Hoe vraag ik een verhuurdersverklaring aan?

Algemeen

Een verhuurdersverklaring bestaat uit twee delen:

  • Deel 1 gaat over de woonsituatie. De kandidaat-huurder vult Verhuurdersverklaring DEEL I zelf in.
  • Deel 2 gaat over het woon- en betalingsgedrag van de afgelopen twee jaar en wordt ingevuld door de verhuurder.

Huurt u een woning van Cazas Wonen of heeft u eerder een woning van ons gehuurd en heeft u een verhuurdersverklaring nodig?
Neem dan contact op met ons. Wij proberen de verhuurdersverklaring binnen twee werkdagen per post of e-mail te versturen.

Verhuist u van een woning van Cazas Wonen naar een andere woning van Cazas Wonen?
Dan heeft u geen verhuurdersverklaring nodig.

Heeft u geen verhuurder omdat u inwonend bent?
Deel 2 hoeft u niet aan te vragen. Vul in deel 1 in bij wie u woont.

Wat staat er in de verklaring?

  • Of u aan uw betalingsverplichtingen voldeed.
  • Of u wel of geen overlast heeft veroorzaakt.
  • Andere zaken, zoals onderverhuur of oneigenlijk gebruik van de woning.

Kosten
Er zijn geen kosten verbonden aan een verhuurdersverklaring.

Geldigheid
Een verhuurdersverklaring is drie maanden geldig.

Hoe betaal ik de eerst huur?

Algemeen

Enkele dagen vóór het tekenen van de huurovereenkomst ontvangt u per e-mail een betalingsverzoek voor de eerste huur. Dit bedrag bestaat uit de huur vanaf de ingangsdatum van uw huurovereenkomst en eventuele servicekosten.

Wat moet ik doen als ik niet bij de bezichtiging kan zijn?

Algemeen

Kunt u zelf niet bij de bezichtiging zijn? Dan mag iemand anders namens u aanwezig zijn. Deze persoon moet door u schriftelijk gemachtigd zijn. Gebruik hiervoor Machtigingsformulier verhuring (pdf).

Afmelden
Wilt u zich afmelden voor een bezichtiging? Dat kan alleen per e-mail via verhuur@cazaswonen.nl.