Stookkosten

Woont u in een complex met een collectieve verwarmingsinstallatie? Dan betaalt u hiervoor via uw servicekosten. U kunt het bedrag vinden op de factuur onder het kopje 'stookkosten'.

Veel gevraagd over Stookkosten

Veelgestelde vragen Afrekening stook-/servicekosten TTB 2024

Algemeen

Jullie hebben € 1.063 TTB (Tijdelijke subsidieregeling Tegemoetkoming Blokaansluitingen) ontvangen, maar ik zie op mijn afrekening dat ik minder heb gekregen. Klopt dat?

Huishoudens hebben, anders dan soms in de media staat, niet direct recht op de vergoedingen die per woning aan de verhuurder of de Vereniging van Eigenaren (VvE) zijn uitgekeerd. Cazas Wonen (en de VvE) moet de TTB-vergoedingen verrekenen in de jaarafrekening. Wij moeten de normale kostenverdeling toepassen voor alle woningen in het complex. Dit betekent dat de ontvangen vergoedingen worden gebruikt om de energierekening van alle woningen in het pand te verlagen. De bedragen gaan dus niet 1-op-1 naar de huishoudens. Het totaal van alle aansluitingen in een complex wordt verdeeld. 65% van het bedrag gaat naar verbruik en 35% naar leidingafgifte (in m²). Dit is dezelfde verdeling als die van de kosten. Iemand die veel verbruikt, krijgt meer TTB, maar moet ook meer betalen.

Zie ook: Moet mijn verhuurder de TTB aan mij overmaken? | Woonbond 

Ik krijg geld terug, maar toch wordt mijn voorschot verhoogd. Hoe kan dat?

De prijzen voor gas en elektriciteit zijn in 2024 lager dan in 2023. Maar er is geen energieplafond of TTB meer. Daarom kan uw voorschot toch hoger worden, zelfs als u over 2023 geld terug krijgt. Voor de voorschotten per 1 september 2024 kijken we naar uw verbruik in 2023 en de prijzen van 2024. We houden er rekening mee dat het voorjaar van 2024 kouder was dan normaal.

Waarom moet ik bijbetalen voor de elektra in de algemene ruimte?

Voor de elektra in de algemene ruimtes (zoals het trappenhuis, de galerij, de berging en de lift) geldt er geen regeling. De tegemoetkoming geldt alleen voor het verbruik in woningen. De energietarieven die Cazas Wonen in 2023 aan de energiemaatschappij betaalde, waren drie keer zo hoog als in 2022. Bovendien is het btw-tarief vanaf 1 januari 2023 weer verhoogd naar 21%. Dit was in 2022 een half jaar lang verlaagd naar 9%. Hierdoor valt de afrekening van de elektra in de algemene ruimtes in de meeste complexen hoger uit.

Jullie hebben de TTB vergoeding al in 2023 ontvangen, maar ik krijg nu pas geld terug. Ik wil rente ontvangen over het TTB-bedrag.

Een huurder kan geen aanspraak kan maken op uitkeren van eventuele rente die de aanvrager over de TTB heeft ontvangen: rente wordt nooit verrekend in servicekosten over het voorgaande jaar. Bovendien waren de kosten die wij aan de energiemaatschappij betaalden veel hoger dan in voorgaande jaren.

Zie ook Moet mijn verhuurder de TTB aan mij overmaken? | Woonbond onder kopje Jaarafrekening in eerste helft of vanaf juli 2024.

Waarom was het tarief voor het energieverbruik in 2023 zo hoog? De prijs is in 2023 toch weer gedaald?

Wij kopen de energie gezamenlijk in met een aantal andere corporaties en sluiten hierbij een jaarcontract af. Helaas was de prijs op het moment van afsluiten hoog. Er is te veel risico verbonden aan het sluiten van een variabel of dynamisch contract. Als de prijzen dan nog verder stijgen, is dit zeer nadelig voor de huurder.

Ik heb jullie informatie ontvangen, maar ik ben het nog steeds niet eens met de afrekening. Wat kan ik doen? 

U kunt uw bezwaar voorleggen aan de Huurcommissie. Als u uw bezwaar aan de Huurcommissie voorlegt, moet u 25 euro betalen. Wanneer u in het ongelijk wordt gesteld, krijgt u dit bedrag niet terug. Als u in het gelijk wordt gesteld, krijgt u het bedrag terug van de Huurcommissie.

Ik heb een brief ontvangen over de goedkeuring van de TTB-aanvraag. Krijg ik nu weer een vergoeding?

De TTB - goedkeuring is voor het jaar 2023. Voor 2024 is er geen TTB - vergoeding meer. De te ontvangen TTB is al verrekend bij de afrekening die u onlangs heeft ontvangen over 2023.

Bezwaar afrekening servicekosten: Jaarafrekening servicekosten beoordelen | Huurders | Huurcommissie

Bezwaar TTB: Servicekosten en tegemoetkoming energiekosten | Huurders | Huurcommissie

Hoe werkt de compensatieregeling bij blokverwarming en wanneer krijg ik de afrekening?

Algemeen

Omdat het energiecontract voor de blokverwarming op naam van Cazas Wonen staat, doen wij de aanvraag. Dit betekent dat de bewoner niets hoeft te doen. Wanneer wij de tegemoetkoming ontvangen, zullen wij dit bedrag niet overmaken naar de bewoners. De tegemoetkoming wordt verrekend met de energiekosten in de afrekening over 2023. 

U ontvangt de afrekening niet voor 1 juli
U bent gewend de afrekening stook- en servicekosten eerder te ontvangen. Wij proberen de afrekening elk jaar uiterlijk voor 1 juli te versturen. Helaas gaat dit ons dit jaar niet lukken.

Vertraging
Een belangrijke oorzaak van de vertraging is de verwerking van de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting (TTB). De afrekening is dit jaar ingewikkeld door de TTB. Hierdoor is meer tijd nodig voor het maken van de afrekeningen.
Om de tegemoetkoming eerlijk te verdelen, zijn de gegevens van het verbruik van de woningen in uw woongebouw nodig. Deze gegevens moeten wij van de organisatie Ista krijgen. Dit heeft langer geduurd dan verwacht.
De informatie van Ista gebruiken wij voor de verdeling van de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting. De verdeling sturen wij terug naar Ista. Ista neemt dit mee in de afrekening van de verwarmingskosten.

Wanneer krijgt u de afrekening
Zodra wij de afrekening van Ista ontvangen hebben, verwerken wij deze en versturen wij de afrekening naar u. U ontvangt de afrekening zo snel mogelijk vóór 1 september 2024.

Excuses
Wij begrijpen dat de vertraging in de afrekening vervelend voor u is en wij bieden u hiervoor onze excuses aan.

Zo gaat Cazas Wonen om met de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen
De Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen is in april 2023 in het leven geroepen door de rijksoverheid. De regeling moet de hoge energieprijzen voor mensen die zijn aangesloten op een collectieve aansluiting dempen. Zij hebben namelijk geen voordeel van het eerder ingestelde energieprijsplafond. De aanvraag moet worden gedaan door degenen die het energiecontract heeft (de verhuurder of de Vereniging van Eigenaren).

In april 2023 heeft Cazas Wonen de aanvraag gedaan voor de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen voor haar woningen met blokverwarming.

De tegemoetkoming is toegekend
In augustus 2023 is de tegemoetkoming aan Cazas Wonen toegekend. Daarmee kregen wij de zekerheid dat onze bewoners ook voor deze tegemoetkoming in aanmerking komen.

Cazas Wonen compenseert al
De energietarieven zijn in 2023 tenminste verdrievoudigd ten opzichte van 2022. Dat betekent dat het voorschot dat Cazas Wonen betaalt aan de energiemaatschappij enorm is gestegen.

Deze stijging is niet volledig meegenomen in het voorschot van de huurders. Wij hebben rekening gehouden met de ontvangst van de tegemoetkoming blokverwarming. Onze bewoners met blokverwarming worden - al voor ontvangst van de blokverwarming - gecompenseerd, zodat zij in 2023 minder hard geraakt worden door de hoge energielasten.

Verrekend bij de eindafrekening
De gehele tegemoetkoming wordt bij de afrekening van de servicekosten over 2023 verrekend. Pas als de afrekeningen van de verwarmingskosten per woning bekend zijn kunnen we die vaststellen. Cazas Wonen volgt daarmee de afspraken die door de woningcorporaties in Nederland zijn gemaakt.

Is er een VvE actief?
Dan kunnen wij dit niet zelf aanvragen, dat gaat de VvE doen. U wordt door de VvE hierover ingelicht. 

Meer informatie over de tegemoetkoming bij blokverwarming leest u hier:
Corporaties schieten energiecompensatie voor aan huurders met blokverwarming | Aedes
Update regeling Tijdelijke tegemoetkoming blokaansluitingen | Aedes

Ik heb niet deze hele periode op dit adres gewoond. Betaal ik nu toch alle servicekosten (over het afrekenjaar)?

Algemeen

Nee, u ziet wel de totale kosten, maar in de kolom saldo is alleen het gedeelte van de servicekosten opgenomen dat u moet betalen (evenredig aan de periode dat u dat jaar gehuurd heeft).

Ik wil het maandelijkse bedrag van mijn servicekosten (stookkosten) laten aanpassen. Kan dit?

Algemeen

U kunt ervoor kiezen om uit voorzorg uw maandelijkse voorschot voor de verwarmingskosten te verhogen. Dit kunt u regelen via onze website:

Aanvraag aanpassen voorschot stookkosten



Het voorschotbedrag wordt automatisch aangepast als u teveel of te weinig betaald heeft.
Zo willen we voorkomen dat u aan het eind van het jaar bij moet betalen, of dat u het hele jaar te veel servicekosten betaalt.

Wilt u het bedrag aanpassen? Dan kan dat via onze website:

Aanvraag aanpassen voorschot stookkosten

Wanneer krijg ik de eindafrekening?

Algemeen

Binnen 4 weken na de laatste huurdag wordt de eindafrekening gestuurd. Als u geen eigen cv ketel heeft, dan kan hier ook nog apart een afrekening voor de verwarmingskosten worden opgestuurd. Woont u in een complex? Dan kunnen later ook nog andere servicekosten worden doorberekend. Meestal wordt dit in mei/juni afgerekend.

Hoe weet ik dat Cazas Wonen mij het juiste bedrag voor verwarming in rekening brengt?

Algemeen

Wij brengen altijd de werkelijke kosten bij u in rekening. Wij krijgen uw gemaakte stookkosten door van de leverancier en dit berekenen we door aan u. U kunt contact met ons opnemen bij vragen over uw afrekening telefoonnummer: 088-0129000. 

Waar kan ik de meterstanden vinden die ik moet doorgeven als ik mij aanmeld bij de energie- en of waterleverancier ?

Algemeen

Deze vindt u in de meterkast op de meters voor energie en water. De meterkast bevindt zich meestal achter de voordeur. Ook kan het zijn dat de water- en/of gasmeter in de kruipruimte of kelder zit. Heeft u een kruipruimte die geïsoleerd is met piepschuimballetjes, dan kan het zijn dat uw watermeter daar in zit. Door flink te graven en de balletjes goed ver weg te duwen in uw kruipruimte, kunt u de watermeter terugvinden. 

Bent u inmiddels verhuisd en wilt u de meterstanden weten? De meterstanden vindt u terug op het controlerapport dat u van de verhuurmakelaar heeft ontvangen. 

De in de afrekening opgenomen meterstanden zijn niet juist. Wat nu?

Algemeen

Neem contact op met, Ista telefoonnummer (010) 2455700. Zij kunnen u verder helpen met vragen over de meterstanden.

 

Ik kan de afrekening stookkosten en/of hoger voorschot niet betalen, wat kan ik doen?

Algemeen

Het is mogelijk om Bijzondere Bijstand aan te vragen voor zowel het maandelijkse voorschot als de eindafrekening.

  • Gemeente De Ronde Venen: afdeling Participatie Vroegsignalering: U kunt contact opnemen met Niels de Waal.
  • Gemeente IJsselstein: Wil Lekstroom – alleen bereikbaar in de ochtend.
  • Gemeente Woerden: Ferm Werk

Het inkomen en vermogen worden bij deze aanvragen getoetst.