Sanitair

Onderhoud en reparaties aan sanitair

Sanitair omvat alle installaties en voorzieningen voor persoonlijke hygiëne en het afvoeren van afvalwater, zoals toiletten, wastafels, douches en kranen.

Wat doet u zelf?

Controleer eerst of de reparatie voor uw rekening is. Heeft u een serviceabonnement? Dan voeren wij sommige reparaties voor u uit. In dit onderhoud en reparaties overzicht (pdf) ziet u wat u zelf moet doen en wat wij doen.  Cazas Wonen voert geen onderhoud uit aan zelf aangebrachte voorzieningen. Bij schade door vernieling, verlies of onzorgvuldig gebruik zijn de kosten voor u.

Reparatieverzoek indienen

Maak online een afspraak voor uw reparatieverzoek. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons.

Veel gevraagd over Sanitair

Ik heb lekkage in of aan de woning. Wat kan ik doen?

Algemeen

Geef online uw reparatieverzoek door.
Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons en geef aan om welk type lekkage het gaat:

  • Daklekkage
  • Lekkage door verstopping
  • Lekkage aan radiator of cv-leiding
  • Lekkage door kapotte waterleiding
  • Lekkage door afvoer in badkamervloer

Mijn kraan lekt of is kapot. Wat moet ik doen?

Algemeen

Een lekkende kraan moet u meestal zelf repareren. Vaak kunt u dit doen door het kraanleertje te vervangen. In deze instructiefilm ziet u hoe dit werkt.

Laten maken met een serviceabonnement
Met een serviceabonnement voeren wij de reparatie voor u uit.

Keramische schijf
Veel kranen hebben een keramische schijf in plaats van een leertje. Deze slijt niet, maar kan barsten als u de kraan te strak dichtdraait. Soms blijft een kraan lekken doordat er vuil op de schijf zit. Draai de kraan dan een paar keer snel open en dicht. Blijft de kraan lekken, dan schakelt u onze aannemer in.

Wanneer vervangen wij de kraan?
Is de kraan zelf stuk, dan beoordeelt onze aannemer of vervanging nodig is.

Eigen geplaatste kraan 
Een kraan die u zelf heeft geplaatst, zoals een buitenkraan of thermostaatkraan, is uw eigendom. U moet deze altijd zelf (laten) repareren.

Reparatieverzoek indienen
Maak online een afspraak voor uw reparatieverzoek. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons.

Worden reparaties of vervangingen van mijn badkameraccessoires en toiletonderdelen uitgevoerd?

Algemeen

De onderstaande werkzaamheden betaalt u zelf. Bent u lid van ons serviceabonnement? Dan voeren wij deze werkzaamheden voor u uit, zonder extra kosten.

Badkamer
U betaalt zelf voor onderhoud, reparatie, opnieuw vastzetten of vervangen van:

  • Badkameraccessoires, zoals een planchet (plankje onder de spiegel)
  • De wastafel
  • Handdouche
  • Doucheslang
  • Glijstang
  • Opsteekhaak
  • Rooster van de doucheput

Spiegel
Wij vervangen de spiegel alleen als deze ernstig verroest of beschadigd is.

Toilet
U betaalt zelf voor reparatie of vervanging van onderdelen van de toiletpot en het reservoir, zoals:

  • De manchet of sok (de aansluiting op de afvoer)
  • Afdichtingsringen
  • De vlotter en drijver

Let op:
Is het sanitair kapot of beschadigd door uw eigen gebruik? Dan zijn de kosten altijd voor uzelf.

Meld online eenvoudig een reparatieverzoek. U hoeft hiervoor geen account aan te maken.

Kan ik een reparatie aan mijn toilet doorgeven?

Algemeen

Bij onderstaande storingen kunnen wij een aannemer inschakelen:

  • Ontstopping van de afvoer
  • Vervangen van kranen (na beoordeling)

Heeft u een serviceabonnement? Dan kunnen wij ook de volgende reparaties laten uitvoeren. Zonder serviceabonnement voert u deze zelf (of op eigen kosten) uit:

  • Stortbak blijft (langzaam) doorlopen
  • Repareren of vervangen van onderdelen van toilet en reservoir, zoals manchet, afdichtingsringen, vlotter en drijver
  • Repareren van kranen en vervangen van kraanleertjes en afsluitringen

Tip: Lekt het kraantje? Sluit de kraan af.
• Lekt het nog steeds? Dan zit het lek in de leiding - dit wordt voor u gerepareerd.
• Lekt het niet meer? Dan zit het lek in de stortbak. Met een serviceabonnement repareren wij dit; zonder abonnement moet u dit zelf (laten) doen.

Let op: De volgende kosten zijn altijd voor uzelf:

  • Repareren, vervangen of vastzetten van sanitair na schade of breuk door uzelf veroorzaakt
  • Alle overige situaties die hierboven niet staan vermeld

Reparatieverzoek indienen
Maak online een afspraak voor uw reparatieverzoek. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons.

Wanneer vervangt Cazas Wonen mijn badkamer of toilet?

Algemeen

Als er een technisch probleem is met uw badkamer of toilet, komt onze aannemer langs om te kijken wat er aan de hand is en het probleem te verhelpen. 

Gaat het alleen om het uiterlijk van de badkamer of het toilet?
Dan kunt u op eigen kosten een nieuwe laten plaatsen. Hiervoor heeft u wel toestemming nodig van ons. U kunt dit aanvragen via Aanvraag Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV). Tijdens de aanvraag ziet u direct de algemene en aanvullende voorwaarden voor deze Zelf Aan te brengen Voorziening (ZAV).

Groot onderhoud
Bij groot onderhoud bepaalt Cazas Wonen of en wanneer de badkamer of het toilet wordt vervangen. U krijgt een brief wanneer er plannen zijn voor groot onderhoud aan uw woning.

Reparatieverzoek indienen
Maak online een afspraak voor uw reparatieverzoek. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons.

Mijn toiletbril is stuk, wat kan ik doen?

Algemeen

Is de toiletbril door normaal gebruik kapot?
Dan laten wij deze herstellen. De aannemer controleert dit bij u thuis en voert de reparatie uit.

Is de toiletbril beschadigd door uw eigen toedoen?
Dan zijn de kosten voor u.

Wilt u een nieuwe toiletbril?
Dan kunt u deze zelf aanschaffen en monteren. Wij doen dit niet voor u.

Bij een nieuwe verhuring plaatsen wij altijd een nieuwe toiletbril, behalve bij woningruil.

Reparatieverzoek indienen
Maak online een afspraak voor uw reparatieverzoek. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons.

Wat is een MEED douche?

Algemeen

De MEED (renodouche) is een ontwikkeling die hergebruik van het gebruikt warmwater over een warmte wisselaar pompt en zodanig een besparing in warm water gebruik realiseert, dit in combinatie met de douche cabine zorg er voor tot minimaal warmte verlies van het afval water, dat ten goede komt aan het her gebruik van de warmte.
Tevens kan de MEED warm tapwater verzorgen naar de wastafel in de badkamer en het warm tapwater in de keuken.

Gebruikershandleiding MEED douche

Hoe krijg ik mijn badkamervloer weer schoon?

Algemeen

Een witte waas of vlekken op de vloer ontstaan doordat zeepresten zich vastzetten in de cementsluier. Dit komt vaak voor bij badkamervloeren van Mosa. Het probleem is bij ons bekend.

Met gewone schoonmaakmiddelen (ook van HG) krijgt u dit niet weg. Fabrikant Mosa adviseert het schoonmaakmiddel Moeller HMK R159. Helpt dit niet voldoende? Probeer dan Moeller HMK R163 (R63) cementsluierverwijderaar. Maak de voegen eerst goed nat met water voordat u het product gebruikt. Anders kunnen de voegen beschadigen.

U kunt deze producten bestellen via de website van Van de Pol. Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing, want deze middelen zijn agressief.